BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 6 Jun 2012

" SALAM K A U T "


Pernah tengok tak dulu punye duluu punye duluuu tatkala ada kenduri kendara, jiran sekampung atau sedara mara yang datang dengan membawa  bersama segala jenis bungkusan garam, gula, beras, ayam hidup sayasendiritakpernahtengok, atau lain² seumpamanya untuk tuan rumah ..? Lazimnya, beras akan berbungkus molek dalam beg kertas, kemudian diikat kemas dengan tali rafia. Ada laa dalam 2, 3 kilo kottt. Tapi tu duluuuuu. Masa beredar, gaya hidup pun dah jauh berbeza. 

Daripada Anas r.a., beliau berkata;
Setelah Nabi s.a.w. menikahi Safiyyah, pada pagi harinya Nabi pun berkata : “ Sesiapa yang memiliki sesuatu untuk disumbangkan, hendaklah disumbangkan ”. Beliau pun menghamparkan lembaran kulit yang disamak (sebagai bekas). Ada orang yang menyumbang keju, ada yang menyumbang kurma, dan ada yang memberikan minyak samin. Mereka pun membuat hais (campuran kurma tanpa biji, keju, tepung dan minyak) ". [ Hadith Riwayat al-Bukhari ]

Bersempena cuti sekolah yang dah pun masuk minggu kedua ni, ingin saya coretkan satu kemusykilan yang dah sekian lama berlegar² dalam fikiran ni. Cumanya kan, maaf la erkk andai topik ini menyentuh sensitiviti mana² pihak. Sungguh, tulus polos saya tiada berniat nak menjentik atau mencedera rasa sesiapa. Sekadar lontaran persoalan saje.



Pernah dengar "salam kaut" ..? Ini bukan word baru atau rekaan saya sendiri², tapi rentetan ia sering menjadi bahan berlelucon. Jika dulu bahan² keperluan masakan/harian disumbangkan kepada tuan rumah penganjur kenduri kendara, kini tidak lagi. Kalau ada pun, sangat jarang jarangg jaranggg. Huluran tangan untuk bersalam biasanya salam 'berisi'. Berisi apa ..? Hheee. Berisi gumpalan RM; atau juge lipatan sampul kecil. Paling tidak, mungkin RM warna hijau; boleh jadi juge sekurang²nya RM berwarna merah gambar Putra LRT, pesawat MAS dan kapal di lautan. Bagaimana bermula perubahan ini ..? Andaian saya; kita kan suka sesuatu yang MUDAH. Tak kuasa la nak membungku sakan segala garam beras gula kunyit. Nak bungkus satu hal, nak bawa satu hal lagik.

Tapi kan, kann kannn ... sedar tak, ia seolah² diterimapakai sepenuhnya sebagai adat setempat, dengan 'NILAI'an RM standard lalu bertukar jadi 'terbeban' pada segelintir di kalangan jemputan. Lagi² masa tu takde keberuangan; atau di kalangan  fakir miskin. Nak hadir jemputan, terasa malu nak hulur singgit dua; tak hadir pulak, rasa tak patut. Hhuuu. Ada juge yang selesai kenduri kendara, sibuk bertanya pada si tuan rumah; "berapa kau dapat salam kaut ...?" Hhuuu. Mungkin di kalangan si tuan rumah ada yang rasa tak selesa mendengar soalan seumpamanya, kannn ..? Menjemput dan menjamu orang tu sunat; bukan nak 'berniaga' menghimpun RM. Cumanya, tak terjangkau dek akal jika ada yang dah siap berkira²; "aku dah labur dan leburkan sekian² RM, berapa pulak hasil salam kaut yang aku boleh dapat ..?". Atau; "alaaa tak kisah la berabis pun ... nanti sure boleh cover dengan hasil salam kaut ...". 

Apa² pun; N I A T ... yang memberi, niatkan bersedekah ... yang menerima, itu rezeki. Cuma, bagi yang tiada keupayaan untuk 'menghulur' tu, dah dijemput ... datang la saje. Lagi pula takde pun dalam kad undangan tu sebarang 'harga' makan minum yang perlu dibayar kasar tak ayat niii ..? Teringat, pernah suatu masa dulu di kampung saya, pada kad jemputan siap bertulis lebih kurang gini bunyinya; "Diharapkan pihak tuan/puan hadir dan tidak memberi/menghulur sebarang pemberian kepada kami ..." Kurang lebih gitu la ayat yang tertera yang rasanya cukup jelas maksudnya. Bukan si tuan rumah berlagak sombong ke apa, tapi dia dah berniat nak menjamu para jemputan tanpa menerima sebarang pemberian. 

... yang memberi, yang menerima; semuanya bermula dengan N I A T.
Wa Allahu a'lam.

 

0 ulasan: