BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 22 September 2014

THROWBACK 2013; Jakarta - Bandung


Hhee. Tatkala hati, kaki dan tangan gelisah resah nak jalanjalannjalannn ... tapi apakan daya. Justeru, belek² dan lihat² saje koleksi gambar baling belakang ini.

- Berada di Jakarta satu malam sahaja. Stay di MaxOne Sabang Hotel. Berhampiran dengan stesen kereta api. 

- Basah hati dan basah mata melihat sendiri warna warni kota Jakarta - Bandung. Anak² kecil, gelandangan; sangat berdikari; tanpa sebarang pengawasan orang dewasa. Bertebaran serata kota menggamit manusia di sekitaran. Sangat meruntun jiwa.

- Dari Jakarta ke Bandung, kami bertiga menaiki Argo Parahyangan. Tempahan tiket dari Malaysia secara online. Hanya Rph 202,000.00 untuk koc kelas pertama; bertiga orang. Seingat saya mengambil masa selama 3 jam perjalanan berkereta api Jakarta - Bandung. 

- Menelusuri landasan, dari jendela Argo Parahyangan saya menyaksikan lagi warna warni senario kota Jakarta. Saya menangis lagi. Sungguh² menangis! 



- Di Bandung kami stay di Ibis Hotel Trans Studio. Juga tempahan secara online dari Malaysia. Agak ketat kawalan keselamatan di hotel ini. Melangkah masuk ke lobi, perlu lalui gerbang scanner dulu. Hhuu.

- Kunjungan ke Tangkuban Perahu, Kawah Putih, Batu Cinta, jamu selera di Kampung Daun (tunggu nasik masak hampir 1jam ... hahaa masak secara tradisi guna dapur kayu rupanya!) dan satu lagi lokasi menjamu selera di Saung Gawir berlokasi di perladangan stroberi dengan alunan ayat² suci sayup kedengaran dari perlembahan pesantren berhampiran.

- Pisang goreng berkeju bersama sos karamel dari dapur Ibis Hotel adalah terbaekkk!!! Nyums!

- Perjalanan kembali ke Malaysia tertunda lebih 8 jam (!) di Husein Sastranegara International Airport. Huhuu. Pengalaman baharu ... bersolat dalam musolla berkongsi jemaah lelaki dan wanita dalam ruang yang sama. Menanti waktu Asar untuk solat jamak ta'khir, saya pilih ruang di tepi dinding di bahagian paling belakang lantaran saya lihat ruang amat terhad dan sempit. Saya jangkakan jemaah lelaki pastinya akan bersolat pada saff hadapan. Tapi tapii tapiii ... jangkaan saya tersasar. Sedang saya bersolat, berdiri kemudiannya jemaah lelaki di sebelah kanan saya. Sebaris, dalam saff yang sama! Mujur saje tak bertemu bahu. Hhuuu.





0 ulasan: