BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 12 Disember 2011

K E M B A R A . S U M U T |Day 3 [ Part I ]


Hhuu, catatan tertunda tundaa tundaaa ini baru sampai hari ke~3 ..??? hihiii buat² hairan la pulak saya yee ... Kali ini saya akan sambung catatan kembara Si M e r a h merentasi laluan alam dan manusia dari Tabo Cottages hingga ke Simarjarunjung. Saya paparkan gambar² sekadar sebagai perkongsian bersama kerana percayalahhh ... a picture is worth a thousand words!

Satu malam yang cukup indah ... tidur lena hingga ke pagi. Sebelum sarapan, lepaKING dulu di tepian Danau Toba menikmati betapa indahnya alam ciptaan Ilahi. Suatu pemandangan serta pengalaman yang tidak harus dilepaskan begitu sahaja ..!



Berpagi²an berdayung mencari rezeki bersama kolek kecilnya.


SubhanAllah!

Jom sarapan dulu sebelum daftar keluar. Sarapan seringkasnya sahaja dan saya lebih selesa memilih buah²an segar - avocado dan papaya.
Saya pasti akan merindui setiap sudut cottage ini ... Walaupun tanpa tv, tapi jaluran wifi yang sangat sangatt sangattt t i p t o p sudah lebih memadai kerana dengannya saya dapat melakukan perayauan seantero dunia dari cottage comel ini. Mini fridge yang disediakan serasa tidak perlu oleh kerana dingin persekitaran sudah cukup nyaman bersama keselesaan, kebersihan dan keindahan lebih utama lagi.

Two tumbs up ... for Tabo Cottages.



Jam 8:45 pagi (WIB) berKijang Innova meninggalkan Tabo Cottages untuk meneruskan kembara ke destinasi seterusnya. Sebagaimana yang telah dijadualkan, hari ini kembara akan diteruskan ke Berastagi ... menjuah-juah ..!

Sehingga bertemu lagi Samosir ... h o r a s ..!

Sempat lagi DAR bawa kami ke jeti kecil menyaksikan indah alam. Speechless ..!


Leka mem'photoshoot' ... lihatlah mereka tinggalkan saya!

09:40 pagi tiba di Pelabuhan Simanindo. Pelabuhan akhir perjalanan kami di Samosir menuju ke Tigaras untuk kembara S U M U T terus-menerus menuju Berastagi.
Kali ini saya dan chentahati saya tunggu dalam kenderaan sahaja sementara menunggu feri tiba. DAR pun lepaKING dalam kenderaan juga lepas beli tiket. Melihat sang anjing berkeliaran, pastinya mengurung diri dalam Kijang Innova adalah paling selesa. Cuaca agak terik, tapi tidaklah menyengat.

H O R A S Samosir Fiesta 2011 ..!


Sekitar 10:15 pagi feri tiba ... yeayyy!


10:30 pagi feri berlepas meninggalkan Pelabuhan Simanindo.

View dari dalam feri.


Sepanjang perjalanan kami duduk di bahagian atas aka 'kabin' feri sambil menikmati keindahan Danau Toba melaui tingkap. Kira ok laa, tapi saya yang rasa kurang selesa kerana kiri kanan depan belakang semuanya orang tempatan. So saya duduk saje di bahagian luar kabin bersama c h e n t a h a t i saya dan juge DAR.

Dapur pun saya terjah juge ... hheee.

Pelayaran lancar dengan cuaca cerah. Langit dan air danau sama kelihatan membiru. 11:10 tengah hari, alhamdulillah selamat tiba di Tigaras.
Bagi para backpakers, bolehlah naik bas ini menuju ke Berastagi.

Masjid yang berlokasi berhampiran pelabuhan.

Udara nan nyaman, pemandangan nan indah, tanah nan subur yang amat sesuai untuk pelbagai jenis tanaman. Sepanjang perjalanan berselang-seli dengan ladang kopi, jagung, herba serta sayur²an. Again ... saya tidak bisa melelapkan mata langsung sepanjang perjalanan kerana adalah satu kerugian jika saya terlepas menyaksikan pemandangan indah. Terima kasih m a t a kerana amat bekerjasama ..! Hhee.

Ohh ya, bermula perjalanan dari Tigaras tadi maka bermulalah perjalanan yang menyakitkan badan. Sebagaimana info yang saya kutip pada forum di internet, saya sememangnya telah bersedia untuk "itu". Menurut DAR sendiri, S U M U T ini memang agak terpinggir prasarananya berbanding tanah negara Indonesia di bahagian lainnya. Cuma, bagi saya secara peribadi ... not so bad laa. Sebabnya ..? ... saya pernah melalui perjalanan yang lebih teruk lagi daripada perjalanan ini sewaktu diarahkan bertugas di pedalaman Sarawak. So, bagi saya biasa² saje perjalanan di atas jajaran permukaan jalan yang rosak teruk di S U M U T ini. Lagi pula, saya takde letakkan high expectation untuk kembara Si M e r a h kali ini ... yang penting saya hepi dan enjoy dengan view sepanjang perjalanan!

11:35 pagi tiba di Simarjarunjung.
Take a break dan makan siang untuk menyegarkan fizikal sebelum terus-menerus menuju ke Berastagi. Waktu kami tiba masih lagi lengang dan hanya ada kami saje. Hampir 1 jam kemudian barulah tiba gerombolan tetamu yang semuanya orang putih bersama tourist guide memasing.

Agak kurang berselera saya makan di sini ... serasa tersangkut di tekak makanan yang nak ditelan. Apa pun, jus buah memang mabeles! 12:45 tengah hari sesudah makan siang perjalanan diteruskan lagi.



0 ulasan: