BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 12 September 2012

MASIH EDISI S Y A W A L 1433H |DUIT RAYE, HAMPER RAYE DAN KUEH MUEH RAYE






Masih dengan cerita ceriti Syawal 1433H. Sebagaimana tahun tahunn tahunnn terdahulu, rezeki melimpah ruah dengan terimaan hamper dan kueh-mueh silabaca'kuih-muih' raye. 99% daripadanya adalah pemberian para kakitangan yang berlokasi serata negeri yang bergotong-royong menghasilkannya. Dah jadi tradisi; homemade cookies gituuu. Ada juge pemberian daripada rangkaian networking kami seperti CDC. Jika tahun dulu punye dulu saya masih juge membeli dan membelah kueh-mueh raye tambahan sekalipun telah berbondong² hamper diterima, tetapi mulai dua tahun terkemudian ini tidak lagi. Hanya saya memborong kerepek² sahaje dari kilang pemprosesannya nunn di kampung halaman saya. Belajar dan ambil iktibar daripada pengalaman tahun² terdahulu. Kueh-mueh raye yang pelbagai rekacipta dan anekarasa masih berbaki melangkau Syawal tahun berikutnya. Hhuu. Walau masih ada keinginan untuk tambah itu dan ini, tapi ku tahan jua Jebat ..! A big NO nak menambah². Malah yang sedia ada tu pun boleh diperpanjang²kan dan diagih²kan kepada yang lelain. Anak sedara saya siap tanya; "Banyak ke kueh raye tahun nii ..? takdekebahagianuntukkami ..?"

Antara hamper kueh-mueh raye yang masih belum dibuka.

Hamper paling spesel tahun ini yanglelainpunspeseljuge >__<
 
Di dalamnya, ada ini ... beras basmathi dari negara India. 

Tempohari, saya kehabisan beras. Beras Siam untuk masakan harian tidak mencukupi untuk 1 pot penuh. Akhirnya, saya campur saje dengan basmathi ini. Beras Siam+Beras India=BeraSindia menghasilkan nasi yang cukup cantik dan jelita. Tatkala c h e n t a h a t i memasuki ruang dapur; "Hmm, bau nasi beras baru ..." >___<

Pelbagai jenis kerepek diisi dalam balang kaca besar gabak ini. Kualiti makanan lebih terpelihara dan tahan lama dengan penyimpanan dalam bekas kaca.

Tahun ini juge, tahun ketiga berturut² dapat duit raye pemberian B O S S. Terima kasih daun keladi keladii keladiii B O S S. Staff di opis saya ada 40++. Semua menerima kepingan RM cap pohon kelapa sawit. Sayanggg B O S S ..! Moga semakin murah dan luas rezeki nan halal untuk B O S S sekeluarga. Aameen.


0 ulasan: