BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 6 November 2011

'EID AL-ADHA @SanggarChenta



Allahu akbar Allahu akbar Allahu akbarrr
... Salam 'Eid al-Adha 1432 hijriyyah. Menyemarak semangat korban, berkorban dan pengorbanan dengan suci hati. Bagaimana 'Eid al-Adha @SanggarChenta ..??? Biasa biasaa biasaaa saje. Di Surau al-Hidayah DC 9 ekor lembu dan 2 ekor kambing telah selamat dikorbankan. Alhamdulillahhh ...

< c h e n t a h a t i nak pegi bersolat sunat 'Eid al-Adha.

Menu di dapur pula bagaimana ..? Sebagaimana biasa, ketupat m
esti ada. Cuma, dek kemalasan luar biasa, kelongsong siap beranyam saya beli di pasar pagi Paya Jaras. Femalas benar kamu yee ... hhuu. 10 kelongsong ketupat = RM5.00 ... amekawww ..! Kekawannya pula disuaipadan dengan kari ayam pekat sedap melekat; dan juge rendang ayam cili api yang pedas ala² saje. Kali ini tiada sambal kacang berdaging kegemaran. Sebab utama; dek kemalasan luar biasa saya. Tak dapat nak ditolong dahhh ... hhuu lagik. Ayam segar saya beli di pasar pagi Paya Jaras juge. Saya beli ayam berjenama JATI. Ayam bersih tanpa kepala, organ dalam dan kaki RM13.00. Saya suka ayam berjenama JATI ni sebab tiada kesan darah atau hanyir melekit lagi sebab telah dibersihkan terlebih dahulu. Ayamnya memang segar, isi agak pejal dan paling penting, kurang lemak serta mempunyai cop mohor H A L A L JAKIM ..! Rasanya tak pernah lagi saya lihat ayam siap proses yang dijual di pasar² tani atau pasar malam siap mempunyai perakuan halal daripada pihak berautoriti.

Masak guna rice cooker saje ... mudah, panas serata dan tak perlu jaga apinya.

Petua : Jirus/cuci atau alirkan dengan air sejuk bersih sebaik saje diangkat keluar panas² dari periuk untuk mengelakkan anyaman kelongsong mengecut/jadi tak cantik sampai memperlihatkan isi ketupat di dalamnya.
Kekawannya ...




0 ulasan: