BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 9 November 2011

K E M B A R A . S U M U T |Day 2 [ Part II ]











Feri jam 8:30 pagi
meninggalkan pangkalan, kami sama beredar kembali ke DTIC. Packing barang² n berposing sakan selagi daya. Ada sesuatu yang saya agak ralat sebenarnya di sini ... Saya tak terfikir langsung nak menghulur singgit dua tiga empat lima RM/IDR pada bellboy yang bantu angkat bagasi kami. Kesian ooo sebab dari bilik penginapan kami kena mendaki anak tangga dek muka bumi yang berbukit menuju ke lobby n boleh tahan lelahnya apatah lagi membimbit bagasi berat sarat pula. Memang la sudah itu tugas atau pekerjaannya, tapi sebagai sesama manusia rasanya tiada salahnya sekadar menghulur sedikit saguhati sebagai satu penghargaan. Apatah lagi dia tetap tersenyum polos dan ramah mesra menyapa sambil membantu kami seawal kami tiba hinggalah hari kami berangkat meninggalkan DTIC.

Inilah pemuda itu ...

Horas DTIC ..! Horas Parapat ..! Hingga bertemu lagi pada suatu ketika yang ditentukan-Nya.

Sekitar jam 10:15 pagi, selesai check out kami beredar berKijang Innova meninggalkan DTIC. Tiba di pangkalan Pelabuhan Ajibata semula masih awal lagi ... menanti lagi.
Tapi tiada istilah bosan sebab memang mengasyikkan menikmati betapa indahnya alam ciptaan Ilahi sambil memerhati anak² Batak dengan dunia danaunya.

10:50 pagi; feri yang dinanti sudah tiba bersama penumpang serta kenderaan dari Samosir
. Bas pun ada tuu ...

Bagus sekali, sampai awal di pangkalan terus beli tiket dan kenderaan dibawa masuk ikut giliran siapa paling awal atau terdahulu. Elok molek je bersusun masuk satu persatu.

Para penjaja makanan menyerbu penumpang bersama dagangannya. Ada telur rebus, mee goreng bungkus (agaknya la kottt ... hhee)
, kacang dan mungkin ada juga makanan lain. Elok je feri nak berlepas, mereka pun bersegera keluar. Ooo saya sangkakan mereka akan turut serta dalam pelayaran ...

DAR belikan koran ini untuk dibaca sambil meneliti serta memahami laras bahasa tempatan ... hheee.

Sekadar berkongsi local current issues ...


Keindahan nan tiada terungkap dengan kata²; hanya puji²an untuk-Nya, subhanAllah ..!

Menghampiri Samosir.

1 jam pelayaran dari Parapat, tiba di Pulau Samosir. Horas lagi lagii dan lagiii.

@
Tomok mencari souvenir. Banyak sungguh gerai² jualan di sini menjual produk tempatan. Saya yakin, di sini produk kraftangannya adalah produk tempatan Republik Indonesia; tiada item berselindung dengan lakaran Samosir atau Danau Toba, tapi bercop mohor
'Made in China'. Hheee ...

Di gerai ini kami pulun beli key chain rumah Batak yang dibuat daripada kayu dan juga fibre yang diwarnakan merah jambu. Cantikkk dan nampak kemas olahannya. Kami beli 30 pcs campur² jenis kayu dan juga fibre dengan jumlah harga IDR90k; purata RM1/pcs pakcik ni bagi. Bagi saya, kira dah murah la tuu ... Souvenir kat gerai pakcik ni banyak. Seronok memilih satu persatu.
Selesai key chain, cari pula t-shirt 2, 3 helai. Kelihatannya gud quality. Beberapa langkah meninggalkan gerai t-shirt, bersorak girang si gadis sunti tatkala berjaya menjual t-shirt dagangannya. Beli juga 2 pasang selipar di gerai berlainan dan sehelai seluar panjang beridentiti batik Indonesia untuk dipakai dan dibawa berendam aka berkubang dalam danau nanti. Para peniaga di sini okay² saje ... takde laa nak tarik² tangan atau marah² bila kita tak jadi beli. Mereka menyapa ramah mempelawa kita singgah di gerai mereka, tapi tidaklah secara memaksa atau berunsur paksaan.


Selesai membeli dan membelah, singgah di sini pula. Masih pada lokasi yang sama @Tomok.

Si Gale-Gale berbutang baju senget sebelah ... saper la yang pakaikan erkkk ..? hhee


H O R A S ..!


Melepasi gerbang ini tetiba² muncul seorang nenek tua menghampiri kami. Merayu rayuu rayuuu supaya membeli kacang dagangannya. Siap cakap; " tolonggg la beli ... tolonggg laaa beliii ... anak saya sakittt ". Adehhh ... tapi saya buat selamba derkk je. Tetiba juga mungkin nenek tua tu terperasan saya tiada membawa sebarang handbag ( sebab saya perasan dia tengok tangan saya yang hanya memegang pouch stroberi comot bersama digicam ); lantas chentahati saya pula diburunya. Betul² diburunya sungguh sampai chentahati saya terpaksa beredar n tinggalkan saya sensorang di sini yang selamba derkk klik klikk klikkk. Hahaa ... chentahati saya itu ada bawa backpack besar tersandang dan kenkonon secara logiknya pasti uwang disimpan olehnya. Apalah saya ini yang hanya berpouch kecik, dah la kecikkk, comot pula tuu ... Pastinya terlihat tiada beruwang ( biar tiada beruwang, usah jadi beruang ) ... akkaakaaa.

Maka tak dapat la chentahati saya turut serta klik klikk klikkk view indah di sini ... hukhukk. Cuaca pula sangat baik hari ini. Langit cerah membiru dan berbayang pada lautan air danau. Memang sangat sangatt sangattt puas hati utk shoot gambar.












0 ulasan: