BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 7 Februari 2010

Kecindan ..?




Suatu pagi tatkala saya dalam kebingungan di pejabat, melalui kekotak YM saya telah ditanya apa itu KECINDAN ... hmm, biar saya buka Kamus Dewan Edisi Ke-3.

" gurau senda, jenaka, kelakar, mulut manis ~ pandai mengambil hati, berkecindan bergurau senda, berjenaka, berkelakar, kecandan, kucandan, kucindan ".

Kecindan n kaitannya dalam P&P sebagai seorang guru ..? Orang putih kata " sense of humour " ... sebagai seorang guru, sebagai pendidik, mesti ada unsur-unsur kecindan itu supaya murid-murid mengikuti P&P dengan penuh minat n teruja ... huhuhu ... kita pun pasti kebosanan, kan jika mendengar ceramah tak sudah2 tanpa unsur-unsur kecindan ini ..? Guru yang baik perlu ada unsur kecindan n kemesraan ... yg penting, kecindan berunsur pendidikan n bukan merapu meraban ... hik hik ...

Tak lengkap jika KECINDAN ini saya tak sebarluaskan kepada yang lelain ... maka, saya telah cari beberapa artikel yang bersesuaian supaya pegawai-pegawai yang berkaitan tahu n faham apa itu KECINDAN ... supaya juga bertambah pengetahuan mereka terutamanya aspek kecindan adalah satu daripada perkara yang perlu mereka teliti apabila melaksanakan pemantauan P&P kelak ... hik hik ... nampaknya mereka benar-benar faham apa itu KECINDAN ... usai bermesyuarat, mereka galak berkecindan ( hari-hari lain pun gitu ... tak abis2 kecoh dgn kekecindanan mereka ... hik hik hik ). Cuma kali ini mereka tak putus-putus berbicara ttg KECINDAN ... ohoo ... rerupanya selama ini kita memang pakar berkecindan ... hidup ceria, kerja gembira, hasil pun berganda ...


0 ulasan: