BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 27 Februari 2010

Layan Diri



Alangkah indahnya cuti-cuti begini ... Layan diri sendiri n layan diri mereka yang terchenta. Kiranya boleh, saya nak bercuti lebih lamaaa lagi ... lagi, lagi dan lagi. Lepak-lepak, santai-santai sesaje sambil mengurus rumahtangga ... ohh, alangkah seronoknya!


Minggu yang lalu saya sudah bentangkan proposal saya secara lisan pada menteri kewangan saya ... Hureyyy, beliau telah luluskan proposal saya untuk bercuti panjang ... cuti panjang yang tiada kesudahan! Saya tidak sabar menunggu detik itu ... Cuma, bagi saya sendiri, saya perlu lepasi serta lunaskan hutang Si Hitam dan tunaikan rukun Islam ke-5 terlebih dahulu ... untuk itu, moga Allah limpahi rahmat, dipermudah laluan n lorong-lorongnya serta rezeki ke arah itu ... Aminnn ... waaa, tak sabarnya saya menanti detik dan ketika itu!

Semalam ( Jumaat ), edisi layan diri ... edisi layankan saje apa-apa yang saya suka ... Petang Jumaat, saya bertemujanji dengan kakak saya ... seperti biasa, saya adalah antara pelanggan tetap saloon miliknya. Sudah menjangkau hampir 25 tahun saloon kakak saya bertapak di situ ... n sebagaimana biasa, saloonnya juge tetap jadi pilihan saya. Bukan disebabkan saloon itu milik kakak saya, tapi saya serasi di situ ... Bukannya saya tak pernah cuba saloon lain, tapi ada saje yang saya rasa serba tak kena ... huhu ... pernah saya ke sebuah saloon berhampiran pejabat saya, tapi kemudiannya saya terpaksa juge ke saloon kakak saya untuk minta diperbaiki dan diolah semula potongan rambut saya. Sadis sungguh rasanya ... Pernah juge saya menahan sakit serasa nak tercabut rambut saya dari kulit tika digunting, dah tu pula dari cermin besar saya lihat si penggunting memperbetul-betulkan kaca matanya ... dekat, jauh ... dekat, jauh dia menelek rambut saya seolah-olah kerabunan ... huhuhu ... cuak! Serasa tak percaya saje sebuah pusat kecantikan yang kelihatan profesional, makcik cashier yang ditugas menggunting rambut pelanggan! Hampir 1 jam dia menggodek rambut saya ... itulah juge kali terakhir saya ke situ. Kakak saya, sap sap sui dalam 10-15 minit saje sudah siap rambut saya digubah ... hikhik ... dia sudah tahu apa citarasa saya dan apa yang sesuai untuk saya ... Lagi pula, ruang saloonnya mesra pelanggan bagi muslimah bertudung.
Sanggup tu saya ke Gombak semata-mata untuk ke saloon kakak saya! Hmm ... apabila sudah serasi, gitulah ... SETIA! Sama juge dengan pembuat pakaian saya ... sanggup saya ke Medan MARA KL sejak 7 tahun lalu oleh kerana sudah serasi n selesa dengan hasil potongan serta jahitan bro Yusof! Dia tahu apa yang sesuai untuk saya n bagaimana citarasa saya ...

Hikhik ... itu antara agenda layan diri pada cuti umum n hujung minggu saya ... Aktiviti lain ..? Projek baru saya ( sebenarnya projek lama yang diperbaharui )
" Taman Ramuan " saya ... diperbaharui dek musnah ketika kerja-kerja ubahsuai rumah dijalankan. Rumpun pandan yang layu lunyai, kembali subur dalam tempoh 5 bulan daripada rumpun asalnya ... potongan batang daun 7 jarum yang saya letakkan menumpang di dalam pasu pohon hiasan landskap juge mula bertunas. Semalam saya pindahkan ia dalam pasunya sendiri dan juge oregano, herba Inggeris yang mula berakar. Lain-lain ..? Huhu ... saya perlu ambil benihnya di kampung ... ntah bila.

Menduduki carta senarai ialah kunyit, kari, purut, cekur ... Bawang n daun sup, esok-esok la saya tanam ... Tinggal di tanah Malaya ini, tidak seharusnya saya amalkan menyejukbeku dedaun itu semua tatkala berlebihan dedaun yang dibeli ... Bukankah lebih baik jika ditanam n diambil segar terus dari pohon untuk ramuan masakan ..? Huhu ... azam, azammm ..!



Pepohon landskap juge subur menghijau kembali walau rumpun asal kering lunyai, juge dek kerja-kerja ubahsuai rumah ... alangkah seronoknya saya melihat laman yang kembali hijau ...

uhh ... kulihat hijauuu ...

Projek landskap ..? Aura rajin masih belum menjengah ... apa pun, rerumput liar telah saya racuni dengan Roundup ... hikhik ... abis pepaku pakis yang saya ternak kering musnah. Puas hati ..! Huhu ... yang ada kini adalah laman nan menghijau ... semuanya tambah menggamit hati saya untuk segera pulang n berlama-lama berada di rumah. Saya tidak kisah terperap di rumah saban minggu kerana segalanya ada di sini ... rumah saya, syurga saya ... bersama insan kechentaan saya. Projek tanam rumput juge belum saya mulai ... huhh ... masih perlukan sedikit masa supaya segala rumpai liar n benih cambah telah benar-benar dapat disingkir.

Indahnya dunia ini ... cuti, cuti dan cuti lagi ... biar saya dapat layan diri sepuas-puasnya ... meluang masa, melayan rasa, menyulam chenta ... cuti, cuti dan cutilah lagiii ... lagi dan lagiii ...

Hari-hari nan indah ...

usahlah segera usai
usahlah segera berlalu ...



0 ulasan: