BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 20 Februari 2010

Nikmatnya Sihat

Hanya yang lapar tahu nikmatnya kenyang, hanya yang sakit tahu nikmatnya sihat ... Hari ini berdasarkan congakan saya, sudah lebih 3 minggu kesihatan saya terganggu. Batuk saya masih juga belum pulih sepenuhnya ... huhu ... bukannya saya tak tahu saya alah tidur malam bertemankan kipas, tapi saya yang tegar ... Lantaran saya rasa tiada kesan-kesan semerta sebagaimana lazimnya n semuanya baik-baik belaka sepanjang berada di Tanjung Bidara tempohari, maka saya biarkan bermalam-malam tidur bertemankan kipas. Kesannya, saya rasalah sendiri sekembalinya ke sini ... walhal bukannya saya tidak tahu peparu saya lemah n si kecil dalam keluarga saya juga turut mengalir genetik athma. Langkah-langkah kawalan telah saya laksana sedaya yang boleh ... di rumah sepenuhnya saya gunakan vakum ( walau beralas lantai laminasi dan jubin ) dan tuala lembap untuk membersih segala debu, saya kurangkan penggunaan kipas n biarkan pendingin udara saje beroperasi n cadar serta comforter juge kerap bertukar saban minggu. Hari ini walau tiada lagi lendir likat, tapi setiap kali batuk, ketara terasa regangan pada kesan luka sepanjang 13cm di abdomen saya. Saya belek-belek foto di PB ... ohoo, wajarlah juge ketara terasa regangannya kerana luka itu berusia kurang 7 bulan ... aduhaiii ... lantaran itu saya masih juge membongkokkan sedikit badan ataupun terus duduk setiap kali batuk bagi mengurangkan rasa regangan itu.

Melihat foto-foto itu satu persatu, teringat saya ketika berada di bilik persediaan sebelum masuk ke dewan operasi n tatkala pakar bius, Dr Wan Affaf memperkenalkan diri ... beliau memaklumkan bahawa saya akan dibius penuh. Huhh, andai diberi pilihan sekalipun, pastinya bius penuh adalah pilihan saya. Tidak sanggup saya untuk menyaksikan abdomen saya dirobek ... melihat segala peralatan yang berkilau tajam pun sudah bisa merobekkan hati saya yang sedia gentar ... huhuhu ... Saat-saat begitu, hanya pasrah pada Ilahi n gementar yang saya rasa dan saya semakin cemas tatkala Dr. Zamri ( the best doctor pernah saya temui ) memunculkan diri. Jam 9:00 pg saya di bawa ke dewan operasi, Dr. Wan Affaf segera tiba ... serasa bagai nak luruh jantung ini tatkala menanti jarum bius menembusi salur darah di belakang telapak tangan saya ... huhu ... saya minta beliau berikan saya pain killer sebelum saya sedar kembali kerana saya tahu sakit peritnya tatkala kesan ubat bius semakin menyusut kelak. Beliau katakan pada saya, "bila dah sedar nanti, awak akan rasa sakit tauu ...". Saya jawab lirih, "saya tau, doktor ... tolong bg saya pain killer sesiap ..." Hikhik ... itu satu amaran, arahan atau permintaan pada Puan Doktor ..??? Saya memang takut n amat takut pada kesakitan ... Hahh, kelibat Dr. Zamri pula menyusul tiba ... Huarghhh ... saya tarik nafas panjang cuba tenangkan diri. Dr Wan membelek n angkat picagarinya ... huhuhu ... "Ina, sebelum saya suntik ubat bius ni, mari kita sama-sama mengucap dua kalimah syahadah dan selawat ke atas Nabi s.a.w. dulu ..." Saya akur n lafazkannya perlahan ... jauh di sudut hati, saya tertanya-tanya adakah saya bisa bernafas n celikkan mata lagi selepas ini ..??? Apa yang berlaku seterusnya, suntikan ubat bius segera bertindakbalas ( tapi dgn amat sopan santunnya rasa mengantuk itu ditafsir olh otak saya ) ... saya rasa mengantuk teramat. Sempat saya kira pada kelipan mata yang semakin layu ... 1 ... 2 ... 3 ... huhuhu, sudah tak terdaya saya menahan rasa mengantuk itu dan pasrah untuk abdomen saya dioperasi ... Jam 12:00 tengah hari saya terjaga dengan amat malasnya dek suara lemak merdu mengejutkan saya. Rupa-rupanya saya telah berada kembali di katil 206 di Unit Pemulihan dan Pemerhatian Rapi. Saya masih lagi antara sedar dengan tidak, tapi saya boleh dengar suara jururawat di sebelah saya, manakala di hujung katil kelibat Dr Zamri n Dr Wan Affaf yang masih berpakaian dewan operasi n kekal memakai penutup mulut sedang memerhati saya. Saya masih boleh mengenali mereka walaupun pandangan saya kabur dan kelam dek kerana sememangnya rabun dan juge dek kerana belum sedar sepenuhnya. Dr Zamri menunjukkan isyarat jari telunjuk ke mulutnya sambil menggelengkan kepala ke arah jururawat tanda meminta biarkan saya terus berehat n "bermalas-malasan" memejamkan mata. Kira-kira 1 jam kemudian saya sudah boleh bercakap, angkat dan gerak-gerakkan tangan walaupun amat terbatas oleh kerana di sebalik selimut putih dan uniform indigo yang saya pakai adalah wayer n tiub nan berselirat di dada, lengan, di belakang telapak tangan dan di bahagian bawah beserta masih bergantung pada bantuan alat pernafasan. Alhamdulillah, sedikit pun saya tidak terasa sakit pada luka sepanjang 13 cm di abdomen saya itu ... huhu ... adakah Dr Wan telah laksanakan " permintaan " saya dengan pain killer yg power giler ..??? hikhik ...

Suami setia berada di sisi saya ... Saya sedang berhadapan dengan kondisi tekanan darah rendah ... teramat rendah sehinggakan saya dapat rasakan kepala saya bagaikan berpusing dan terasa mual. Secara automatik juga lengan saya semakin kerap " dijerut ", bantuan alat pernafasan juga masih dipasang. Melihat saya semakin sedar, suami ajak saya sembang-sembang ... katanya, Ustaz Faisal Long ( rakan sekerja saya ) dari Kedah telah menelefon saya sekitar jam 11:00 pagi ... sebenarnya sehari sebelum itu saya ada bertanyakan mengenai bab solat bagi orang terlantar sakit ... kata suami saya, panjang lebar ustaz Faisal jelaskan siap dengan rujukan nama-nama kitab lagikk ... hikhik ... Apa pun, terima kasih ustaz ... Sehingga ke lewat petang, kondisi saya tetap belum menunjukkan perubahan positif. Namun begitu, pada suami saya sudah mula mengadu lapar ... lapar dan kelaparan! huhuhu ... Alhamdulillah, rezeki saya apabila pada jam 6:00 ptg jururawat membawa hidangan n suamilah menyuapkan bubur ayam untuk saya. Kira " buka puasa " la tu sebab sejak jam 12:00 malam sebelumnya saya dah kena " berpuasa ". Detik ke detik, waktu beranjak ke malam, kondisi saya masih juge begitu. Jururawat pun risau semacam. Sehinggalah jam 10:00 malam, saya paksa diri saya untuk bangun n duduk di kerusi roda supaya saya boleh dibawa keluar dari Unit Pemulihan & Pemerhatian Rapi ke wad biasa di kamar 304 yang telah siap sedia menanti. Sepanjang seminggu di kamar 304, seminggu jugalah kami berumahtangga di situ n suami tidur menemani saya dengan beralaskan sejadah n berselimut putih seperti saya!!! Apapun, menu makan setiap hari memang " heaven " dengan set menu pilihan saya sendiri berasaskan senarai yang dikemuka n dinasihati ... nasi ayam yummy, tenggiri goreng berlada pun saya layan juge ... hikhik



Saya harap saya akan sihat kembali sepenuhnya ... Terima kasih pada chenta hati saya, team Dr Zamri, DEMC Home Service, abang-abang, akak-akak saya, Kak Nun beras saya, rakan-rakan sekerja, Chekgu Esah
( chekgu saya ketika berusia 6 thn di Tabika KEMAS n masih lagi berkhidmat hingga kini ), Rizal Takaful Ikhlas yang memproses segera elaun warded saya n jiran tetangga semua yang prihatin ... Saya sayang kamu semua ...

( hikhik ... siap dengan ucapan penghargaan berjela-jela tuu ... )






0 ulasan: