BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 13 Februari 2010

SI KOTAK



Pada awalnya saya hanya abaikan cadangan chenta hati saya untuk memiliki SI KOTAK. Bagi saya, dengan cuaca tanah Malaya nan panas terik, SI KOTAK bukanlah satu keperluan ... saya lebih suka pakaian yang dicuci kering di bawah terik mentari. Namun, cadangan itu saya pertimbangkan kembali tatkala saya lihat cuaca kian tidak menentu sekian lama ... maka dengan itulah saya kemuka kembali satu proposal kepada chenta hati saya sempena ulang tahun perkahwinan kami ... hikhik ... maka juga akhirnya SI KOTAK selamat menghuni ruang laundry kami.



Seperti biasa, segala pakaian ( kecuali fabrik yang perlu cucian kering ), cadar, comforter, sarung sofa saya cuci di rumah saje ...
Cuma satu saje, kini tiada lagi kelihatan saya berpagi-pagian mengampai pakaian. Semakin kurang saya berada di luar rumah ... rindu pula pada kicauan beburung di pagi hari tatkala saya sibuk mengampai. Adanya SI KOTAK juge, sekian lama saya tidak lagi berpeluang bertegur sapa dengan jiran tetangga ... Mak Cik Munah n Wak Jay ( a.k.a. Wak Jemiran ) terutamanya jiran berselang 3 unit rumah. Hik hik ... mak cik yang peramah amat. Jiran-jiran yang amat baik bagi saya ... unit kiri pegawai tentera ( chenta hati saya panggil dia "pak cik" ... aduhaiii ) yang gemar berpagi-pagian beriadhah atau juge berlatih-latihan "menebas" di tanah berumput di pinggiran jalan, di sebelah kanan rumah saya pula tuan doktor yang masih bujang trang tang tang ( atau mungkin juge single, but unavailable ), di sebelahnya pula tuan haji pesara RISDA, diikuti rumah yang dihuni oleh penyewa, n di sebelahnya la rumah Mak Cik Munah n Wak Jay ( ikut suka saya saje panggil Wak Jay ) nan peramah ... hikhik ...

Apa pun, saya suka SI KOTAK. Mengapa ..?
1. Saya boleh cuci pakaian bebila masa saje ... tiada masalah untuk proses pengeringan walau apa cuaca sekalipun
2. Tak perlu lagi pelembut fabrik ... fabrik sedia harum n lembut gebu
3. Ada fungsi iron n ez iron ... tak set pada fungsi itu pun pakaian tak renyuk seribu

4. Mudah di'iron' ... sekali lalu jerkk dah licin
5. Ada penapis debu ... pakaian tiada lagi sisa-sisa debu fabrik n amat sesuai untuk saya yang amat sensitif pada habuk/debu.

0 ulasan: