BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 8 Februari 2010

Petrol Pump No. 10

SI HITAM saya dah bagi ' hint ' pada saya bahawa sistem bantuan hayatnya semakin singkat kira-kira sebulan yang lalu ... tapi ketika itu saya abaikan saje sbb selepas kira-kira 5 minit saya biarkan SI HITAM saya rehat, ia kembali pulih seperti biasa. Lagi pula ketika itu saya sedang berada dalam jarak kira-kira 3 meter saje dari workshop ... jadi tiadalah saya rasa panik.

Hari ini, usai solat Zohor saya nak bawa SI HITAM ke petrol pump di SU. Bersiap seadanya, capai jeans n oles sunblock sedikit dgn tepekan compact powder ... hikhik ... Saya kurang gemar utk bawa telefon tangan memandangkan saya jangka keluar sekejapan saje, tapi gerak hati saya berbisik kot2 ada apa2 hal nanti ... susahh ... maka saya bawa la itu telefon tangan. Banyak urusan yang perlu saya selesaikan ... di petrol pump nanti saya nak isi angin skali, then singgah laundry utk dry cleaning pakaian batik saya. Esok pagi saya mesyuwarah di Putrajaya ... justeru saya perlu pastikan SI HITAM saya berada dalam keadaan ok. Lagi pula dah blinking merah menandakan ia dahaga ... saya isi RM50 saje ... cukup untuk seminggu pergi balik kerja saya jangka.

Krett, senyap ... krett, senyap ... krettt, senyap lagik ... huhuhu ... tenang, tenang ... usah panik! Saya cuba lagi ... lagi, lagi dan lagi ... SI HITAM tak mau juge hidup ... pengsan menyepi. Alahaiii ... apa nak buat nih ... sah2 la ada prob bateri nih ..! Saya hubungi chenta hati saya yang ketika ini sedang berada di Pahang ... mohon bantuan ... rescue, rescue, rescue please ... Saya bagitau pada pump attendant tentang SI HITAM saya pengsan tak bergerak di pump no. 10 ... huhuhu ... abg ipar saya hubungi saya ... huhuhu ... dia suruh saya jalan kaki ke workshop berhampiran. Huhuhu ... 4, 5 titis air mata saya dah mula luruh ... huhuhu ... saya mana boleh nangis ..! huhuhu ... jangan nangis, jangan nangis ... tak menyelesaikan masalah pun ... huhuhu ... tenang!

Haa ... saya teringat talian hayat ... inilah kelebihan kerjaya saya, punya rangkaian sahabat di mana-mana sahaja. Alhamdulillah, suami rakan sepejabat saya datang membantu ... tatkala dgr rengekan pendek krett, krettt SI HITAM, suami rakan saya sudah tahu ... exactly battery breakdown! Rakan sepejabat saya tiba bersama Myvinya untuk menyalur tenaga pada SI HITAM saya yang sdg pengsan. Alhamdulillah ... hampir 30 minit menanti, tiba saje rescue yang dinanti, tak sampai 1 minit SI HITAM kembali hidup ... cukuplah untuk saya sampai n bersinggahan di workshop depan rumah saya. Huhuhu ... sampai di rumah, saya dapati workshop apek tutup suda ... saya hubungi apek, apek minta saya datang esok pagi ... huhuhu ... saya berkira-kira sendiri tentang esok, huhh ... pilot opis ..? Hmm ... susahh ... ulang alik, itu ini begitu begini ... haa, saya teringat deretan double storey shoplot di hadapan sana ... bergegas saya ke sana ... alhamdulillah, workshop masih buka. Selesai tukar bateri, saya minta abang mekanik tlg isi angin skali pada keempat2 tayar ... syukur, selesai suda ... saya singgah laundry, then hantar SI HITAM mandi snow ... biar berkilauan cerlang gemilang. Saya tinggalkan SI HITAM di situ n saya memerhati dari rumah saje.

Pembelajaran saya hari ini :
1. Usah ada cubaan culas bawa telefon tangan ... jika postpaid, pastikan tiada amaun tertunggak, n jika prepaid, pastikan ada kredit ... then bateri cukup hayatnya
2. Wang tunai mesti ada ... dah berulang kali chenta hati saya peringatkan. Tak semua premis sedia terima debit card atau CC
3. Prihatin dengan apa jua ' hint ' ... usah berharap atau menanti tempoh dihantar service saje
4. Usah panik
5. Saya sayang rangkaian sahabat saya
6. Sentiasa mulakan perjalanan dengan doa, bergantung harap pada-Nya permudahkan segala ... DIA sentiasa ada membantu n memberi laluan penyelesaian untuk saya. Alhamdulillah ...

0 ulasan: